maanantai 16. maaliskuuta 2009

Kulutusjuhla


Koska minunkin on toisinaan pakko ostaa jotain, olen "kuluttaja". Ei auta, vaikka kuinka inhoaisin kyseistä määritelmää.

Toisaalta kaikki kuluttaminen vaikuttaa osaltaan siihen millainen maailma on. Voin valita ostanko McDonald'sin hampurilaisen vai ruisleipää kauppahallista. Kuluttaminen on siis vaikuttamista.

En olekaan "kuluttaja" vaan "vaikuttaja". Mikä ero ajattelutavassa!

Epäeettisten tavaroiden valmistajiin yritetään usein vaikuttaa erilaisten ostoboikottien avulla. On nerokasta, että nyt on olemassa myös Porkkanamafia, joka ei boikotoi vaan vaikuttaa positiivisesti, lisäämällä hyvän tuotteen myyntiä.

Kun Porkkanamafia vihdoin rantautui Turkuunkin, niin suuntasin ilomielin viime lauantaina ravintola Kerttuun parantamaan maailmaa. En vain kuluttumaan, vaan vaikuttamaan - edes vähän.

Tempaus oli todella menestys ja paikka täynnä muitakin tiedostavia kuluttajia oikealla asialla. Voiko vaikuttaminen todella olla näin helppoa ja kivaa. Mitäs seuraavaksi ostettaisiin?

Ei kommentteja: